Torsdagens första uppdrag var att köra ett tåg lastat med flis bort till Nykvarn. Tåget stod redan inne på godsbangården när vårt pass började, så efter att vi tagit ut tågordrarna så gick vi ut och förberedde oss för avfärd. Vi ringde fjärrtågklareraren som gav oss körsignal och så kunde vi börja färden mot Nykvarn. När vi kom fram stod det vagnar kvar på spåret där de lossar flisen, så vi fick koppla av våra vagnar och åka fram med loket och koppla på de tomma vagnarna och flytta över dem till ett annat spår. Sedan kunde vi koppla på våra vagnar igen och skjuta in dem på ”lossningsspåret”. Efter att ha säkrat vagnarna mot rullning, så fick vi invänta avgångstiden för att kunna återvända till Eskilstuna med ensamt lok.
I Eskilstuna körde vi in till lokstall och parkerade loket där och gjorde det spänningslöst. Sedan kunde vi ta nån timmes rast innan det var dags för nästa körning.
Vi gick ut till ett annat lok som stod förberett och så växlade vi fram till våra vagnar och kopplade på och gjorde bromsprov för att se att allt var ok. Vi skulle köra den så kallade ”kopparpendeln”, som dagligen går mellan Skelleftehamn och Helsingborg. Vagnarna hade ankommit någon timme tidigare och nu skulle vi köra från Eskilstuna ner till Nässjö där vi fick avbyte. Det gick lugnt och fint på vägen ner, helt utan problem och ingen konst att hålla tidtabellen och någon minut före kl 22 rullade vi in i Nässjö, där vårt avbyte dök upp och vi kunde gå iväg mot överliggningen där vi skulle tillbringa natten.