Dagens pass började vid 16.30 och jag var på plats i orderrummet i god tid. I väntan på handledaren fyllde jag i min praktikbok med de arbetspass som jag haft hittills. Men ingen handledare dök upp och när drygt 5 minuter gått över tiden och jag precis plockade upp telefonen för att ringa, hörde jag det slå i ytterdörren. Det var dock en annan förare som dök upp och vi hälsade på varandra och jag sa att jag väntade på min handledare. Föraren frågade vart vi skulle åka ikväll och jag sa att vi hade överliggning i Hallsberg och vilket passnummer det var. Det visade sig då att han blivit inringd på sin lediga dag för att köra den turen på övertid, eftersom det saknades personal. Någonting måste alltså hastigt ha uppkommit för min handledare eftersom han inte kunde jobba och så hade de missat att meddela mig. Dessutom hade inte heller den nye föraren fått reda på att jag skulle vara med, men det löste sig ändå bra – han var också handledare och jag var planerad att åka med honom i slutet av nästa vecka.
Vårt godståg stod redan klargjort på bangården utanför, så vi hade tid att gå till växlingens fikarum och ta en kopp. När så tiden för avgång närmade sig gick vi ut i regnet till loket för att göra förberedelserna före körning och så ringde jag till fjärren och meddelade att vi var klara. På utsatt avgångstid strax efter klockan 18, när alla persontågen susat förbi, fick vi grönt och kunde köra ut på huvudspåret och sätta kurs mot Hallsberg. Resan gick utan problem och när vi närmade oss Hallsberg hade regnet slutat och himlen spruckit upp. När vi körde in på rangerbangården på I-gruppens spår (inkommande-sidan) låg vi cirka 10 minuter före tidtabellen. Vi kopplade av vagnarna och växlade oss bort till lokstallet där vi möttes av personal som tog hand om loket. Sedan tog vi våra ryggsäckar och gick bort till överliggningen i Green Cargos nybyggda lokaler. Vi kollade lite på TV och tog en kopp kaffe innan det var dags att gå upp på rummen och försöka sova några timmar – det blir tidig start i morgon.