Efter en ledig helg var det så dags för en ny praktikvecka. Det var ett kvällspass som stod på tur och jag och min nya handledare parkerade våra bilar ute vid depån, där vi skulle avsluta passet i natt. Sedan tog vi taxi ner till stationen där vi tog ut kvällens tågordrar. Första uppdraget var att ta över ankommande tåg från Stockholm och i princip vända tillbaka på en gång. Det var tåget med lok i ena änden och manövervagn i den andra som jag körde för drygt en vecka sedan. Resan till Stockholm gick bra och vi lämnade med varm hand över tågsättet till lokföraren som bytte av oss och som skulle fortsätta ner till Norrköping.
Därefter var det rast innan det var dags att köra ett varv på SJs Uppsala-pendel, som består av ett lok i vardera änden av tåget och däremellan 9 personvagnar – totalt 269 m längd. På väg upp till Märsta fick vi stopp i en signal och innan vi hunnit stanna ringde fjärrtågklareraren och meddelade att det var ett arbete som pågick i spåret och det skulle avslutas inom någon minut och då skulle vi få fortsätta igen. Efter några minuter blev det grönt och vi kunde åka vidare. Framme i Uppsala bytte vi ände och när vi fick avgångssignal från ombordpersonalen satte vi kurs tillbaka ner mot Stockholm igen.
Efter att ha blivit avbytta på Stockholm C gick jag för att köpa en korv och sedan gick vi upp till personallokalerna för lite mer rast. Sista körningen var med X40-dubbeldäckare tillbaka till Västerås strax före halv 12. Det var inte många resenärer i tåget och vi kom till Västerås C någon minut före tidsschemat. När tåget var tomt och vi fått klart från ombordpersonalen växlade vi upp till depån, där vi lämnade över tågsättet till verkstadspersonalen och gick till våra bilar för att åka hemåt i natten.