Fredag

Veckans sista arbetspass började vid 7-tiden på morgonen, då vi skulle byta av tåget från Sala till Linköping vid Västerås C. Det var dock lite försenat på grund av problem med en av dörrarna vid avgången från Sala. Dessutom blev det problem med den ena av två drivenheter när föraren skulle bromsa in vid Västerås C – ett jordfel gjorde att drivenheten löste ut. Vi fick alltså fortsätta resan mot Linköping med en drivenhet – det blir lite sämre acceleration, men är annars helt körbart. Fordonet var också idag en X12-motorvagn. Vi kunde bibehålla i stort sett samma försening hela vägen ner till Linköping – vi körde inte in någon tid men tappade heller inte mer trots den utlösta drivenheten. När vi skulle ut på stambanan efter att ha stannat i Flen, såg jag i backspegeln att det var ett X2000-tåg som fick stanna vid en signal för att vi skulle få köra före. Jag tyckte att det var lite konstigt till en början men förklaringen var att X2000-tåget skulle till Göteborg och eftersom vi var försenade riskerade våra resenärer att missa anslutningen i Katrineholm mot Göteborgshållet och därför hade SJs trafikledning beslutat att vi skulle få köra före till Katrineholm. 🙂

Framme i Linköping växlade vi ut till uppställningsbangården och parkerade fordonet där och gick sedan tillbaka till stationen där vi tog rast, åt våra matlådor och jag fick min praktikbok signerad av min handledare.

Strax före 12 kom tåget in som vi skulle ta över och köra tillbaka upp mot Sala. Nu var det en Regina d v s en motorvagn av typen X50 som tillverkas av Bombardier. Efter att ha gjort testerna före körning var vi klara att avgå i rätt tid. Resan upp till Västerås gick lugnt och smärtfritt och vi ankom på utsatt tid för att bli avlösta och sedan åkte vi hem för att ta helg.

På kvällen var Marie och jag till Kristiansborgshallen för att kolla på lokalderbyt i Damernas Superliga i innebandy mellan Rönnby och Sala. Rönnby tog komfortabelt hand om segern med hela 6-0.