Då var det dags att åka uppföljning. Jag hade bokat in två kollegor idag och för att hinna med båda fick jag börja redan vid halv sex på morgonen. Då började nämligen den första kollegans arbetspass.
Efter att ha tagit ut fordonslistor och tågorder tog vi taxi ut till depån tillsammans med en annan förarkollega som också skulle dit.
Där företogs en dygnsklargöring av en tvåvagnars X40 och sedan körde vi ner till spår 3b på Centralen. Vid tjugo i sju ankom en trevagnars X40 från Stockholm till spår 3a och den skulle vi multipelkoppla med. Allt gick bra och efter att ha installerat oss i främsta förarhytten kunde vi avgå klockan sju.
Strax före klockan åtta rullade vi in till spår 13 på Stockholm C, där vi lämnade över till den väntande föraren. Vi gick upp Personallokalerna för att ha lite rast och invänta att vårt nästa tågsätt skulle ankomma Stockholm.
Strax efter nio stod vi vid spår 10 då en trevagnars X40 från Ljusdal rullade in. Vi tog över från föraren som kört och bytte snabbt ände. Vid kvart över nio stängde ombordaren dörrarna och så lämnade vi Stockholm.
En knapp timme senare stannade vi på spår 5 på Västerås C och lämnade över till kollegan som skulle fortsätta till Göteborg. Vi gick upp till Personallokalerna och i och med det var dagens första uppföljning avklarad med gott resultat.
Jag hade nu ungefär 45 minuters rast innan den andre kollegan började sitt pass. Proceduren upprepade sig med uttag av fordonslista och tågorder och så var vi på väg ner till spår 4b där en X14 från Ludvika var i antågande. Efter att ha bytt av kollegan som kört var det en knapp halvtimme kvar till avgång.
Vid kvart i tolv stängde kollegan dörrarna och så var vi på väg. En timme senare steg den sista resenären av vid Fagersta Norra efter en problemfri körning. Vi körde tillbaka till Fagersta C och parkerade fordonet på spår 1.
Nu tog vi lunch i Personallokalen och en knapp timme senare var det dags att gå tillbaka till samma fordon.
Efter en säkerhetsklargöring körde vi bort till Fagersta Norra igen och bytte ände. Vid kvart över två kunde vi avgå och en timme senare stod vi åter på spår 4b i Västerås.
Därmed var även den andra kollegan för dagen uppföljd och godkänd. Efter att ha fyllt i uppföljningsprotokollet kunde jag byta om och gå hem.