Om mig

Hej och Välkommen till min blogg!

Jag heter Johnny Eriksson, är 55 år och bor i en lägenhet centralt i Västerås tillsammans med min katt.

Den här bloggen har jag skapat för att ha som dagbok – för att kunna dokumentera mitt arbete och på så sätt återskapa minnesbilder då jag någon gång framöver sätter mig ner och läser igenom vad jag har skrivit.

Genom att ha min dagbok publicerad på nätet ger det samtidigt Dig möjlighet att läsa vad jag skriver om och upplever i mitt arbete. Förhoppningsvis kan jag glädja Dig med mina inlägg och att Du tycker att det är intressant så att du kommer tillbaka igen för att läsa mer. Du får gärna kommentera inläggen eller ställa frågor!

Här följer lite information om mig:

Sedan den 2 december 2013 jobbar jag som lokförare på SJ – först i Hagalund (Stockholm) men från september 2016 har jag fått tjänst i Västerås, så nu har jag lite närmare till jobbet. Man kan väl säga att det är en pojkdröm som gått i uppfyllelse eftersom jag ända sedan jag var liten varit intresserad av tåg och järnvägar. Jag lärde mig tidigt vad de olika signalerna på järnvägen betyder.

Under hösten 2017 blev jag körlärare och kunde därmed själv ha elever under mina arbetspass. Det blev dock inte någon långvarig karriär som körlärare eftersom det nästan direkt efter körlärarkursen kom ut en tjänst som instruktionsförare i Västerås. Jag lämnade in en ansökan och fick tjänsten. Från och med början av 2018 är jag alltså instruktionsförare och utför trafiksäkerhetsuppföljningar av förarkollegor, trafiksäkerhetsfortbildningar, elsäkerhetsutbildningar samt fordonsutbildningar på X12/X14, X40 och ER1. Dessutom examinerar jag nya kollegor som lokförare på SJ.

Jag utbildade mig till lokförare i Yrkeshögskolans regi på TCC i Huddinge från augusti 2012 till november 2013. Under utbildningen som sträckte sig över 60 veckor varvades teori med ungefär en tredjedel (20-22 veckor) praktik. Under praktikveckorna var jag ute hos olika järnvägsföretag och fick då följa med en lokförare (som är utbildad körlärare/handledare) i dennes ordinarie arbete. Det var väldigt lärorikt och jag lärde mig mer och mer allt eftersom och fick omsätta det jag läst i skolan i praktiken – ute i verkligheten. Under mina praktikperioder fick jag, i tur och ordning, vara på: SJ i Västerås (4+5 veckor), Green Cargo i Eskilstuna (3 veckor), Stockholmståg (pendeltågen i Stockholm) (3 veckor) samt SJ i Hallsberg (5 veckor).

Under lokförarutbildningen var jag tjänstledig från mitt arbete som turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås. Där började jag köra turistbuss redan hösten 2001 då på fritiden vid sidan av mitt ordinarie arbete på Telia men från och med maj 2007 blev jag heltidsanställd. Det var väldigt varierande körningar: skoltrafik, idrottslag som skulle på bortamatch eller träningsläger, seniorresor, teaterresor, linjetrafik samt turistresor. Jag har naturligtvis kört mest runtom i Sverige, mycket i Norge på somrarna, men även övriga Skandinavien och enstaka resor till Tyskland, Holland och Schweiz.

Efter att ha gått ut 4-årig Teknisk linje på gymnasiet ryckte jag in och gjorde lumpen 1986-87 och fick direkt därefter jobb på Televerket (som sedermera blev Telia och sen TeliaSonera) i Västerås. Där jobbade jag i nästan precis 20 år innan jag slutade och började köra turistbuss på heltid. Jag arbetade bland annat med telefonväxlar, telefonstationer (AXE), bredbandstelefoni, mailservrar och övervakning av datasystem. 1996-98 fick jag möjlighet att jobba utomlands – blev utlånad till Ericsson i Holland för att jobba med uppgradering och support på holländska televerkets telefonstationer. Det var väldigt utvecklande, intressant och framför allt roligt att jobba i Holland. Jag hade det väldigt bra under tiden där och trivdes mycket och jag har väldigt ljusa minnen från den tiden.

Jag gillar att fotografera. Är självlärd så jag kan väl inte direkt kalla mig fotograf, men har tagit mycket bilder på bussar och när jag har varit ute på mina bussresor. Bussbilder och annat kan Du hitta i galleriet på min hemsida, Johnnys Bussida. Nu har jag upptäckt Instagram och börjat ta bilder med mobilen när jag är ute och kör tåg. En del bilder hamnar i Bloggen men allt finns på mitt Instagram-konto.