Torsdag

Idag började jag vid halv tre och egentligen skulle jag ha gått ut och klargjort en X12-a på bangården bredvid Centralen. Den hade dock fått ut och köra ett varv på Ludvika som ersättning för en X14 som behövde uppsöka verkstaden. Så jag fick börja med att gå ner till spår 4b för att byta av kollegan och hans elev när de rullade in vid kvart i tre.

När tågsättet var synat stängde vi dörrarna och så kunde jag byta ände i lugn och ro. Strax efter klockan tre kunde jag åka i väg som tjänstetåg till Eskilstuna. Väl framme där på spår 3 bytte jag ände och förberedde återfärden och så hann jag gå upp till Personallokalerna för att ta en kaffe.

Vid tjugo över fyra stängde jag dörrarna och så lämnade vi Eskilstuna C. Efter uppehåll i Kvicksund och Kolbäck ankom vi till spår 2 på Västerås C vid fem i fem och jag lämnade över till föraren som skulle köra tillbaka till Eskilstuna igen.

Nu blev det rast en timme i Personallokalerna och då åt jag en sallad.

Strax före klockan sex gick jag ner till spår 2 där en X40-mult bestående av två stycken tvåvagnarsenheter stod och väntade. Tio över stängde ombordaren dörrarna och så satte vi fart mot huvudstaden.

Femtiofem minuter senare rullade vi in till spår 12a på Stockholm C. När alla resenärer lämnat tågsättet och det var synat och klart stängde jag dörrarna och kopplade sedan isär fordonen. Det ena fick stå kvar medan jag körde ut det andra till Hagalund.

Efter toatömningen hamnade jag på spår 36 på bangården där jag parkerade och gick sedan mot utgången och fortsatte direkt bort till Ulriksdal för att ta pendeln tillbaka till Centralen.

Där gick jag upp till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe och prata lite med kollegor. Vid fem över halv nio stod jag vid spår 4 där en Hagalundskollega ankom med en X40-mult. Vi pratade ett tag medan jag installerade mig i förarhytten i andra änden.

Fem i halv tio blev det avgång och efter de sedvanliga uppehållen i Sundbyberg, Bålsta och Enköping ankom vi till spår 1a på Västerås C enligt tidtabell vid tjugo över tio. När tågsättet var synat kunde jag köra bort till depån och parkera det på anvisat spår.

Därefter tog jag taxi tillbaka till Centralen och efter att ha bytt om kunde jag traska hemåt då klockan passerat elva.