Onsdag

Tre varv till Sala skulle det bli under dagens arbetspass samt fordonsbyte på verkstaden som avslutning. Det här var också ett eftermiddags-/kvällspass och jag började vid fyratiden.

Tjugo över fyra stannade en X50 från Linköping på spår 2 och jag bytte av föraren och hans elev. Efter några minuters uppehåll bar det av norrut och efter att ha stannat i Ransta ankom vi till spår 2 i Sala enligt plan vid tio i fem. Där gick jag till förarhytten i andra änden och gjorde mig klar.

Vid tio över fem lämnade vi Sala och körde tillbaka till Västerås. När vi stannat på spår 5 vid halv sex lämnade jag över till kollegan som skulle köra vidare till Linköping. Nu hade jag en knapp timmes rast som jag tillbringade i Personallokalerna.

Tjugo över sex ankom nästa X50-a från Linköping. Även denna kördes av förare med elev. Proceduren till Sala och tillbaka upprepades och när vi stannat på spår 5 vid halv åtta lämnade jag tillbaka till samma förare och elev. Nu väntade ytterligare en rast på knappt en timme och då var det dags att äta lite mat.

Tjugo över åtta stod jag åter vid spår 2 men nu var en X12-a på ingång. I övrigt följde samma schema igen – till Sala och tillbaks.

På grund av att det var stopp i trafiken vid Flemingsberg utanför Stockholm efter problem med strömförsörjningen så var det flera tåg som blev omledda via Västerås. Med det följde ändrade resvägar för resenärerna och extra byten. På spår 2 skulle ett tåg ankomma som hade resenärer som skulle med tåget som jag körde. För att förenkla för resenärerna och förkorta bytestiden så fick vi komma in på spår 3a, så att det blev samma plattform för resenärerna.

När jag lämnat tillbaka X12-an till samme förare som jag bytte av en dryg timme tidigare kunde jag gå upp till Personallokalerna igen för ytterligare en rast.

Vid kvart i nio var det dags att byta av föraren på en X14 från Ludvika och därefter köra ut och parkera den på spår 8 på bangården bredvid Centralen. Sen gick jag till en X14 på spår 9 som skulle köras ut till verkstaden i utkanten av Västerås. Vaktbolaget kom och låste upp grindarna så att jag kunde köra in och lämna den där och ta en annan X14 och köra tillbaka till Västerås C. När jag parkerat på spår 8 och avrapporterat till Depåfordonsledningen i Hagalund hade klockan passerat midnatt och det hade blivit torsdag. Jag bytte om och gick sedan hem.

Nu är jag ledig fyra dagar innan det är dags att jobba igen på måndag morgon.