Tisdag

Dags att jobba för första gången i år. Det var ett tidigt pass som började redan klockan fyra på morgonen. Jag cyklade ner till stationen och efter att ha duschat och bytt om hann jag äta lite frukost innan det var tid att ta ut tågorder och fordonslistor.

En kollega som också började tidigt åkte med i taxin ut till depån där det väntade klargöring. Jag skulle ha en trevagnars X40 och det var bara att sätta igång och klargöra direkt. Det gick riktigt smidigt och jag drabbades inte av några konstigheter. Strax före klockan fem var jag klar och kunde köra ner till spår 5 på Centralen för att släppa på de morgonpigga resenärerna som väntade där.

Efter att ombordaren intagit sin position för att kunna stänga dörrarna och klockan slog tjugo över fem lämnade vi Västerås västerut. Destinationen för tåget var Göteborg, men jag skulle bara köra till Hallsberg. Som vanligt var det uppehåll på mellanliggande stationer – Köping, Arboga, Örebro C (där vi enligt tidtabellen stod dryga tio minuter), Örebro S och Kumla. När vi stannat på spår 2 i Hallsberg vid tjugo i sju tog den väntande föraren över för att köra resten av sträckan.

Jag gick bort till Personallokalerna för att ha rast drygt en timme och passade då på att fika och prata med morgonpigga kollegor.

Strax efter åtta var det dags att trava tillbaka till järnvägsstationen för att vara beredd att byta av föraren på första regionaltåget från Göteborg. När det stannat på spår 3 tog jag plats i förarhytten och när tiden var inne stängde ombordaren dörrarna och så kunde vi rulla iväg. Samma uppehåll i den här riktningen och inga konstigheter inträffade nu heller.

Vid fem över halv tio stannade vi på spår 1a på Västerås C och jag kunde lämna över till Hagalundskollegan som fick ta hand om tågsättet sista biten till Stockholm.

Mitt arbete var över och jag gick direkt till omklädningsrummet för att byta om och sedan ta cykeln hem.