Måndag

Exakt samma starttid idag – kvart över ett – men ett helt annat arbetspass. Vid fem över halv två ankom en trevagnars X40 till spår 1a och jag tog över från föraren som kört hela vägen från Göteborg. Några minuter senare avgick vi mot huvudstaden och efter sedvanliga stopp i Enköping, Bålsta och Sundbyberg rullade vi planenligt in till spår 6 på Stockholm C vid fem över halv tre.

Jag gick till andra änden medan ombordaren synade igenom vagnarna. När tågsättet var tomt och dörrarna stängts förberedde jag för multipelkoppling genom att öppna koppelkåpan i fronten. En likadan X40 var på väg från Hagalund och skulle kopplas ihop med den här.

När ”multningen” var klar lämnade jag över till föraren som kommit från Hagalund och som skulle ha tågsättet och kunde därefter gå till Personallokalerna för att ha en halvtimmes rast innan nästa uppdrag.

Vid halv fyra gick jag ner till spår 7 och bytte av kollegan som kommit från Hagalund med en X40-mult – en tvåvagnars och en trevagnars – och installerade mig i förarhytten. Vid fem i fyra stängde ombordarna dörrarna och vi lämnade Centralstationen. Destinationen var Västerås och det var uppehåll på de vanliga ställena längs vägen. En timme senare ankom vi till spår 2 på Västerås C och när alla resenärer lämnat tågsättet och ombordarna synat stängde vi dörrarna och jag gick upp till Personallokalerna för att äta min matlåda.

När jag var mätt och hade druckit kaffe på maten gick jag tillbaka till tågsättet på spår 2. Nu skulle jag köra tjänstetåg (utan passagerare) tillbaka till Stockholm. När ordinarie regionaltåg rullade iväg vid tjugo i sex ringde jag Fjärren och sa att jag var redo och så fick jag ta rygg på regionaltåget.

En knapp timme senare stannade jag åter på spår 7 och gick till andra änden för att förbereda för föraren som skulle ha tågsättet. När det var klart gick jag upp till Personallokalerna igen för att ha ungefär en timmes rast.

Vid tio i åtta gick jag ner till spår 11 där snart en X40 från Hallsberg ankom. Jag bytte av föraren och när vi synat igenom tågsättet stängde vi dörrarna. Det var knappt en och en halv timme kvar till avgång så jag återvände upp till Personallokalerna för att fortsätta ha rast.

Strax efter klockan tio var det dags att gå ner till spår 11 igen för att skylta upp destinationen och öppna dörrarna så att de väntande resenärerna kunde få gå ombord. Fem i halv tio rullade vi iväg och planenligt stannade vi på spår 1a på Västerås C vid tjugo över tio.

Ombordaren och jag synade igenom tågsättet och sedan var det bara att köra bort till depån och parkera på anvisat spår. Därefter blev det taxi tillbaka till Centralen där jag bytte om och gjorde mig klar för cykelturen hem.

I morgon har jag fridag men på onsdag är det dags igen.