Lördag

Lördagen erbjöd ett nära på tolvtimmarspass som började vid tio över ett. Efter att ha tagit ut fordonslistor och tågorder gick ombordaren och jag ut till spår 5 på Västerås C där snart en X50 (Regina) från Sala rullade in och stannade. Jag bytte av föraren och tog plats i förarsätet. Vid fem över halv två stängde jag dörrarna och så var vi på väg mot Linköping.

Det var vackert väder och allt flöt på under resan.

Vi hade uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping innan vi vid tio i fyra ankom till spår 3 på Linköping C. Efter att tågsättet var tomt på resenärer körde jag bort till verkstaden där jag parkerade. Sen kunde jag gå bort till Personallokalerna för att äta matlådan och ha rast i drygt en timme.

Vid kvart över fem var det dags att gå bort till Uppställningsbangården där en tvåvagnars X40 stod och väntade på spår 23. Eftersom det stod en annan X40 i vägen var jag tvungen att växla lite för att kunna komma ut och köra ner till plattform.

Vid fem över sex blev det avgång från spår 4 och vi lämnade Linköping bakom oss. Det var som vanligt uppehåll på samma ställen i den här riktningen och körningen gick lika bra. Det var för övrigt första gången jag körde X40 på ”UVEN” det vill säga mellan Linköping och Västerås, men det gick bra det också.

Vid fem i halv nio ankom vi till spår 2 på Västerås C. Ombordaren synade igenom tågsättet och jag bytte ände för att kunna köra bort till depån. När jag parkerat på anvisat spår beställde jag en taxi för att ta mig ner till Centralen, men arbetspasset var långt ifrån över ännu.

Jag träffade min kompis och kollega från Hagalund i Personallokalerna. Han skulle köra en X40-mult till Stockholm och jag skulle åka pass. Vid fem över halv tio rullade regionaltåget från Göteborg in till spår 1a. Min kompis bytte av föraren och snart var vi på väg mot huvudstaden.

Framme på Stockholm C kom vi in på spår 12 och under tiden resenärerna lämnade tågsättet gick jag och kopplade isär de båda fordonen. Det främre skulle gå mot Eskilstuna och jag skulle ha det bakre tillbaka mot Västerås. Vi hann med att gå upp till Personallokalerna för att ta en fika innan det var dags att gå tillbaka för att öppna dörrarna och släppa på resenärerna.

Vid halv tolv kunde vi rulla iväg från spår 12b efter att Fjärren haft lite strul med att få grönt i signalerna. Det var lördagskvällens sista tåg mot Västerås och som vanligt uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping innan vi ankom till spår 5 på Västerås C vid tjugo över midnatt.

När tågsättet var tomt och dörrarna stängda körde jag för andra gången bort till depån och parkerade på anvisat spår. Jag beställde taxi igen för att ta mig tillbaka till Centralen och när jag steg ur taxin den här gången var arbetet över och jag kunde gå till omklädningsrummet för att byta om. När klockan passerat ett satte jag mig på cykeln och trampade hemåt i den minus femgradiga kylan.