Torsdag

En servicetur stod på agendan för dagen och jag började vid kvart över tre på eftermiddagen. Ute på bangårdens spår 23 stod mitt första objekt – en X2:a – och väntade. Jag utförde säkerhetsklargöringen och hann även med en snabb koll att allt såg ok ut inne i tågsättet. Jag körde sedan ner till Norra Bantorget där furneringen tog vid. När ombordarna var klara med sina förberedelser rullade jag fram till spår 18b på Centralen där jag lämnade över till föraren som skulle köra till Sundsvall.

Jag gick upp till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast och då åt jag min matlåda och pratade med kollegor.

Vid kvart i sju ankom en X2:a till spår 17a. Den var ungefär kvarten sen och jag bytte av föraren som kört från Göteborg. När tågsättet var tomt på resenärer körde jag bort till vändspåren i Karlberg och gick till förarhytten i andra änden. När jag var redo fick jag köra fram till Norra Bantorget, där jag fyllde färskvatten i två av vagnarna samt tvättade av frontrutorna. Cateringservice kom och furnerade och ombordarna anlände i taxi.

Vid kvart över åtta var allt klart och vi kunde köra fram till spår 10 på Centralen där jag lämnade tillbaka tågsättet till samme förare som nu skulle köra tillbaka till Göteborg.

Nu var det en timmes rast igen som jag tillbringade i Personallokalerna. Vid halv tio ankom dagens näst sista X2000-tåg från Göteborg till spår 17b och jag tog över tågsättet från föraren som kört. När ombordarna var klara med syningen blev det avfurnering på Norra Bantorget innan jag kunde köra ut till Hagalund. Där blev det som vanligt först toatömning och sedan fick jag köra in i Nya Vagnhallen på spår 12 där jag parkerade. Nu var dagens arbete slut och jag gick mot utgången. Klockan närmade sig nu halv elva.