Fredag

Efter att ha parkerat bilen i Hagalund vid halv tolvtiden gick jag bort till Ulriksdal för att ta pendeln ner till Centralen. I Personallokalerna fikade jag och tog ut dagens fordonslistor och tågorder. Vid kvart i två stod jag vid spår 18b och bytte av föraren på en X2:a från Köpenhamn och Malmö när den stannat. När tågsättet var tomt körde jag bort till vändspåren i Karlberg och bytte ände. När jag var klar fick jag köra ner till Norra Bantorget där furnering och städning företogs.

Strax efter klockan tre var alla förberedelser inne i tågsättet klara och vi körde fram till spår 12a varifrån det skulle bli avgång. Tjugo över lämnade vi Centralstationen söderut. Slutdestinationen var Köpenhamn via Malmö men som vanligt skulle jag bara köra till Linköping. Första uppehållet för det här tåget var Norrköping och när vi sedan stannade på spår 1 på Linköping C var det exakt enligt tidtabell. Jag lämnade över till föraren som skulle köra vidare och gick bort till Personallokalerna för att ha en dryg timmes rast och då äta min matlåda.

Kvart över sex ankom norrgående InterCity-tåg bestående av lok plus sju vagnar – 201 meter långt – till spår 2 och jag tog plats i förarsätet. Snart var vi på väg igen med uppehåll i Norrköping och Södertälje innan vi ankom spår 17 på Stockholm C nån minut före tidtabell vid fem i halv nio. När tågsättet var synat och klart körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice väntade på att få avfurnera.

När det var klart fortsatte jag ut mot Hagalund, men fick stanna för rött ljus vid Karlberg. Det visade sig vara ett signalfel och det tog lite drygt 10 minuter att få passera två signaler som ilsket lyste rött. Efter toatömningen fick jag också stå och vänta innan Ställverket – som är typ en tågklarerare för Hagalund kan man säga – släppte fram mig till spår 18. Det visade sig vara lite struligt just då i Hagalund eftersom en vagn ute på bangården fått kraftig rökutveckling – troligtvis på grund av ett elfel – och depåpersonal var tvungna att växla fram den så att brandkåren, som precis anlänt, kunde komma åt att släcka.

Lite rökutveckling kvar
Lite rökutveckling kvar
Brandkåren på plats
Brandkåren på plats

När mina vagnar kopplats loss fick jag lämna loket så att det inte stod i vägen och så skulle depåpersonalen ta hand om det när allt lugnat ner sig. Jag gick till Personallokalerna och träffade där en av mina körlärare som jag hade under praktiken i Västerås och vi pratade ett tag innan jag åkte hem.

I morgon är jag ledig men på söndag är det jobbdags igen.