Tisdag

Tisdagens pass började tjugo över två och när jag fikat, pratat med kollegor samt tagit ut dagens listor och order gick jag ut i sommarvärmen för att ta mig till spår 12 i Nya Vagnhallen. Där stod X2:an jag skulle ha och jag började direkt med säkerhetsklargöringen. Eftersom jag gått ut i god tid hade jag tid över för att även hinna igenom invändigt och kolla att allt var ok. På vägen tillbaka mot förarhytten såg jag att det stannat en ”golfbil” utanför en av vagnarna och jag gick dit för att kolla vad som var på gång. Det var en reparatör som skulle försöka få igång luftkonditioneringen i en av vagnarna. Det var i princip redan tid för avgång nu och jag ringde Platskontrollen för att informera om läget. Inom några minuter blev jag uppringd igen – det gick inte att få igång luftkonditioneringen så det skulle bli fordonsbyte. En ankommande X2:a stod nu i toatömningen och skulle snart dyka upp på spår 25, så det var bara att traska dit.

När jag bytt av föraren och bytt ände och var klar med förberedelserna fick jag åka på en gång. Jag var nu ungefär en halvtimme försenad ut från Hagalund och på Norra Bantorget stod både ombordarna och Cateringservice och väntade. Dessutom dök städpersonal upp för att ”snabbstäda” så gott det gick. När furneringen var klar körde vi fram till spår 10 på Centralen för att låta de väntande resenärerna gå ombord. Vi kunde komma iväg från Centralen endast 12 minuter försenade vid tio över fyra.

Jag skulle köra till Karlstad och det var inga uppehåll längs sträckan. Det gick inte att köra på i eget tempo då vi hade tåg framför oss, så vi tappade nån minut här och där. På Värmlandsbanan stämde inte mötena utan vi var tvungna att stanna två gånger för att möta tåg. När jag stannat på spår 1b på Karlstad C var vi 30 minuter sena . Föraren som skulle köra till Oslo tog över och jag gick bort till Personallokalerna för att ha rast.

Strax efter halv åtta dök ett något försenat X2000-tåg från Oslo upp på spår 1b och jag tog plats i förarhytten. Vi lämnade Karlstad nio minuter efter tidtabell. Allt rullade på väldigt bra och jag kunde köra i eget tempo utan att störas av andra tåg. Efter uppehåll i Hallsberg och Katrineholm ankom vi till spår 17b på Stockholm C exakt enligt tidtabell.

När tåget var tomt och syningen klar körde jag fram till Norra Bantorget för sedvanlig avfurnering. Efter toatömningen i Hagalund lämnade jag tågsättet på spår 17 och när klockan gick mot elvaslaget kunde jag sätta mig i bilen för att åka hem.