Måndag

Efter att ha parkerat bilen i Hagalund strax före klockan 2 gick jag direkt ut på bangården och spår 20 för att lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen. Det dök upp ett trafikstörningsmeddelande i mobilen att det var stopp i tågtrafiken då det skett en olycka mellan Häggvik och Rotebro. Jag skulle köra till Falun i dag och tågsättet jag skulle ha var på väg från Dalarna till Stockholm. Det befann sig nu på Arlanda och fick stå kvar där och vänta tills trafiken släpptes på igen.

Nere på Centralen gick jag upp till Personallokalerna för att fika och prata med kollegor. Tiden gick och avgången för mitt tåg närmade sig men tågsättet stod fortfarande kvar på Arlanda. Strax före halv fyra släpptes trafiken på igen och sju-åtta minuter efter min avgångstid rullade tågsättet bestående av lok plus fem vagnar in på spår 5 och det var då över en och en halv timme sent. Resenärerna strömmade ur vagnarna och snart fylldes de igen av nya resenärer. Städpersonal försökte fräscha till så gott de kunde och Cateringservice fyllde på bistrovagnen. En kollega från Hagalund som också är körlärare hade elev och fick därför göra rundgången som planerat och när växlingspersonalen kopplat till i andra änden av vagnarna tog jag över loket. Då det efterföljande bromsprovet var klart var vi redo för avgång och vi kom iväg 24 minuter efter tidtabell. Efter uppehållen på Arlanda och i Uppsala kom vi in på den enkelspåriga banan mot Sala och vidare upp mot Dalarna och eftersom vi var sena stämde inte de planerade mötena. Vi fick stå ungefär 10 minuter i Brunna för att vänta på mötande tåg och även några minuter i Rosshyttan mellan Sala och Avesta Krylbo.

När vi närmade oss Borlänge låg vår försening på drygt 30 minuter och man hade tagit beslutet att vända vårt tåg i Borlänge eftersom även returen till Stockholm annars skulle bli försenad. Så när vi stannat på spår 3 på Borlänge C kopplade jag loss loket och fick köra runt till andra änden av vagnarna. När rundgången och efterföljande bromsprov var avklarade var det ungefär trekvart kvar till avgång och jag gick till bistron för att äta min matlåda.

Tio i åtta hade våra resenärer från Falun anlänt med ett annat tåg och vi kunde sätta fart söderut. Allt gick bra under resan och det var inga problem att hålla tiden. I Avesta Krylbo var jag ut och fotade tågsättet.

Till spår 4 på Stockholm C anlände vi några minuter före tidtabell vid kvart över tio och då var det dags att göra rundgång igen. När den var klar inklusive bromsprovet efteråt, Cateringservice hade avfurnerat samt ombordaren synat igenom vagnarna återstod bara att köra ut till Hagalund. När toaletterna var tömda kopplade depåpersonal av vagnarna på spår 17 och så fick jag köra runt loket till andra änden ytterligare en gång. När det var klart var dagens arbete över och när klockan närmade sig halv tolv gick jag till bilen för att åka hem.