Tisdag

Så var det ett dagpass på schemat. Började vid halv tio med att gå ut på bangården där en X2-mult (alltså två ihopkopplade X2:or) stod och väntade på spår 23. Dessa skulle jag klargöra vilket enligt tidsschemat ska ta en och en halv timme. Det är 330 meter tåg som ska gås runt (alltså yttervarv) samt fram och tillbaka invändigt. Det blir några meter det 🙂

När jag var färdig var det dags att köra ner till Norra Bantorget för furnering och för att ombordarna skulle inta sina platser och fixa i ordning de två bistrovagnarna och de fyra första klassvagnarna. Strax efter tolv rullade vi fram till spår 10 på Centralen där jag med varm hand lämnade över ekipaget till den väntande föraren som skulle köra till Göteborg.

Jag fick nu rast och gick upp till Personallokalerna för att äta min matlåda. Vid kvart i två gick jag ner till spår 17b för att ta emot en (enkel) X2:a som ankom från Göteborg. Den körde jag upp till vändspåren i Karlberg och när jag gått genom tåget och gjort mig klar i andra änden fick jag direkt köra ner till Norra Bantorget där tågsättet skulle städas och stödfurneras. Jag passade också på att fylla vatten i fyra av vagnarna som indikerade att det behövdes fyllas på. När allt var klart körde jag fram till spår 10 och lämnade över till näste förare.

Mitt sista tåg för dagen var en X2-mult från Göteborg som var 25 minuter sent när det ankom Centralen. När tågsättet var tömt och synat körde jag fram till Norra Bantorget för avfurnering. Dörrskyltningen hade inte fungerat under resan så jag fick felsöka lite åt driftstöd, men lyckades inget vidare så verkstadspersonal skulle få försöka fixa till det under natten. Väl ute i Hagalund blev det toatömning – 12 vagnar tar sin lilla tid – och så hamnade jag på spår 29 där jag kunde lämna tågsättet och gå mot parkeringen.