En härlig semester

Precis hemkommen från årets bilsemester i Europa tänkte jag skriva lite grann om våra upplevelser.

Söndag 31/8 – dag 1: Västerås – Reinfeld

Efter att ha packat allt i bilen lämnade Marie och jag Västerås bakom oss vid halv sjutiden på morgonen. Vi stannade som vanligt och fikade på Brahehus mellan Ödeshög och Gränna. Planen var från början att åka via Öresundsbron, men vi hörde på radion om oväder i Skåne med omfattande översvämningar som följd. Vi ändrade oss och efter att ha ätit lunch på IKEA i Helsingborg tog vi färjan över till Helsingør i Danmark. Det hade varit oväder även i Danmark, men som tur var inga översvämningar på motorvägarna vi åkte på, så det gick bra att ta sig ned till Rødby, varifrån vi tog nästa färja över till Puttgarden i Tyskland. Sedan återstod bara en dryg timme fram till Reinfeld strax utanför Lübeck, där vi som vanligt brukar övernatta på Hotel Freyer. Efter att ha checkat in åkte vi ner till centrum för att äta middag. Tyvärr hade vårt stamställe, Peter’s Steakhaus, slagit igen portarna, så vi åkte till den grekiska restaurangen istället.

Hotel Freyer i Reinfeld
Måndag 1/9 – dag 2: Reinfeld – Horbourg-Wihr (Colmar)

Efter att ha ätit frukost och checkat ut började vi dagens etapp. Hamnade i kö en dryg timme på Autobahn då en långtradare lastad med tomglas hade vält på vägen. Mot kvällen kom vi fram till Ibis-hotellet i Franska Horbourg-Wihr där vi skulle övernatta och efter att ha tagit vårt rum i besittning åkte vi in till centrala Colmar för att äta middag. Först gick vi till den mycket vackra stadsdelen ”Petite Venise” (Lilla Venedig) och fotograferade lite och sedan hittade vi en liten restaurang på en tvärgata där vi åt en riktigt god middag.

Marie i Petite Venise i Colmar
Petite Venise i Colmar
Tisdag 2/9 – dag 3: Horbourg-Wihr – Lyon

När vi checkat ut från hotellet åkte vi för att fotografera en modell av Frihetsgudinnan som står i en rondell på norra infarten till Colmar. Därefter satte vi kurs på Lyon, men istället för att bara åka motorväg (som dessutom är avgiftsbelagda i Frankrike) skulle vi åka vanliga (avgiftsfria) landsvägar. Tyvärr hade vi ingen riktig bilkarta över Frankrike utan bara en bilatlas över Europa med ett antal år på nacken. Men GPS:en var ju uppdaterad förstås och jag hade knappat in att vi ville till hotellet i Lyon utan att betala vägavgifter. Det blev inte riktigt den vägen jag hade tänkt att vi skulle åka men det gick bra ändå. Vi stannade för att äta lunch på en liten restaurang (Au Grand Clos) på en bondgård uppe i bergen mitt ute i ingenstans. De kunde ingen engelska och vi kan ingen franska, men det gick bra ändå 🙂 Strax före klockan 19, efter att ha tagit oss igenom Lyons stadstrafik i knappt en timme, kunde vi checka in på Ibis i stadsdelen Part Dieu. Bilen fick vi parkera i ett låst garage under hotellet (mot avgift förstås) och det kändes tryggt. Middagen åt vi i hotellets restaurang.

Frihetsgudinnan i Comar
Jag utanför restaurang Au Grand Clos

Onsdag 3/9 – dag 4: Lyon

I vårt hotellpaket i Lyon ingick två dagars Citykort, som ger fria resor med kollektivtrafiken samt fritt inträde till många av Lyons museer. Efter att ha ätit frukost gick vi mot närmaste tunnelbanestationen, Part Dieu, och hittade då ett stort köpcentrum, som vi utforskade någon timme eller två. Sedan tog vi tunnelbanan in till gamla stan, Vieux Lyon, där vi först satt oss på en uteservering för att förfriska oss lite innan vi tog bergbanan upp på berget för att besöka en amfiteater från år 15 före Kristus. Vi gick sedan till den stora basilikan Notre Dame de Fourvière. Därifrån har man en fin utsikt över hela staden, men vi var även in och tittade inuti kyrkan. Sedan åkte vi bergbanan ner till gamla stan igen. Vi besökte Miniatyr- och Filmmuseet, som innehar originalrekvisita som varit med i olika filmer. När vi var trötta i benen tog vi tunnelbanan tillbaka. När vi gick genom köpcentret för att komma till hotellet var det smockfullt med folk som väntade på den officiella presentationen av årets spelare i stadens fotbollslag Olympique Lyonnais. Dock var det inte damlaget så någon Lotta Schelin fick vi inte se. På kvällen gick vi till en traditionell restaurang och åt en god middag.

Notre Dame de Fourvière
Presentation av Olympique Lyonnais
Torsdag 4/9 – dag 5: Lyon

Andra dagen i Lyon skulle vi åka en båtfärd på floden Saône, en av de floder som rinner genom staden. Det visade sig att så här på eftersäsongen gick båtarna bara på eftermiddagen, så vi fick roa oss med annat under förmiddagen. Vi tittade lite i affärer och gick sedan en markerad väg för att utforska Lyons traboules det vill säga dolda korridorer byggda under medeltiden så att man lätt kan ta sig från en parallellgata till en annan utan att behöva gå runt kvarteret. Vi åt sedan lunch på ett café och tog tunnelbanan tillbaka för att åka turen på floden. På kvällen hittade vi ett litet torg med flera restauranger en bit från hotellet och där åt vi middag.

Floden Saône
Båttur på floden Saône
Fredag 5/9 – dag 6: Lyon

Vi tog tunnelbana och spårvagn ner till platsen där de två floderna Rhône och Saône förenas. Vi besökte också två av stadens järnvägsstationer för att kolla lite på tåg och hann också med att handla lite i ett köpcentrum. På kvällen gick vi tillbaka till restaurangtorget för att åter äta vår middag där.

Föreningen av floderna Rhône och Saône
Jag på järnvägsstationen Lyon Part Dieu
Lördag 6/9 – dag 7: Lyon – Lugano

Idag var det dags att lämna Lyon efter tre härliga dagar och vi åkte motorvägen österut. Passerade genom Fréjustunneln som är nästan 13 km lång och kom in i Italien, där vi åkte förbi Turin och utanför Milano svängde vi norrut mot Como. Vi åt pizza till lunch på en italiensk vägkrog och sent på eftermiddagen kom vi fram till Ibishotellet i Lugano i Schweiz, där vi skulle övernatta. Vi parkerade i garaget under hotellet och gick för att checka in. Sedan gick vi ner till Luganosjön för att titta på den vackra utsikten. Vi följde strandpromenaden in till gamla stan i Lugano. På torget pågick ett medeltida skådespel och vi satte oss på en uteservering för att äta middag. Det är tyvärr inte så värst billigt i Schweiz för oss svenskar, så pizza och två öl gick på nästan 400 kr, men mätta blev vi. När vi gick tillbaka till hotellet var det fortfarande varmt och skönt fastän det hade blivit mörkt. Vi satte oss ner ett tag på en bänk och tittade på alla ljuspunkter på sluttningarna runt sjön.

Marie vid Luganosjön
Söndag 7/9 – dag 8: Lugano – Neder (Stubaital)

Vi lämnade Lugano efter att ha ätit en god frukost och tog motorvägen norrut. Vi stannade till i Liechensteins huvudstad Vaduz för lite fotografering och lunch. Innan vi fortsatte mot österrikiska gränsen åkte vi upp till slottet för lite ytterligare fotografering. Efter att ha tankat i Feldkirch i Österrike fortsatte vi mot vårt mål – byn Neder i den vackra dalen Stubaital utanför Innsbruck och ”vårt” Café Marlo – ett litet familjedrivet hotell uppe i en sluttning. Efter att ha checkat in och suttit i solen på balkongen ett tag åkte vi in till Neustift för att äta på restaurang Kirchenwirt som ligger ovanpå matäffären. Där intogs den första Wienerschnitzeln. Väl tillbaka på hotellet i Neder tog vi lite förfriskningar nere i baren.

Vaduz
Slottet i Liechtenstein
Måndag 8/9 – dag 9: Neder (Stubaital)

Efter frukost tog vi på oss våra vandringskläder och tog bilen till byn Fulpmes och anläggningen Schlick2000. Där köpte vi varsitt StubaiCard som gäller en vecka och bland annat gäller för upp- och nerfärd en gång per dag i alla liftsystem i dalen. Vi tog bergbanan upp och efter att ha suttit i solen ett tag på 2100 meters höjd började vi vandra efter en av lederna som gick runt ett berg och skulle ta ett par timmar. Vi stannade för lunch på en av restaurangerna efter leden, Sennjochhütte och fortsatte sedan så att vi kom tillbaka till bergstationen på Schlick2000. Där tog vi bergbanan ner igen och åkte sedan hem till Neder. På kvällen åkte vi till byn Milders där vi åt en god middag på restaurang Steinadler.

Marie på vandring uppe på Schlick2000
Jag framför restaurangen uppe på Schlick2000
Tisdag 9/9 – dag 10: Neder (Stubaital)

Vi åt frukost en halvtimme tidigare än vanligt och åkte sedan längst in i dalen till den stora bergbanan som går upp till glaciären Stubaier Gletscher. Där åkte vi upp till snön på 2900 meters höjd. Nytt för i år var att man kunde gå in 130 meter i glaciärisen för att lära sig lite mer om de ständiga isarna. Även idag tänkte vi vandra lite och bestämde oss för att gå ner till mellanstationen. Vi började gå i stark nedförslutning på en bred grusväg men snart svängde leden av till en liten stig. Det var ganska brant men samtidigt rolig vandring eftersom man fick tänka lite hur man skulle sätta fötterna för att lättast ta sig ner för stigen. Ett tag såg vi bara alptoppar runt i kring oss och man fick känslan av att vara långt ute i vildmarken i Asien eller Sydamerika. Efter ett par timmar när vi var alldeles möra i benen efter all vandring i nedförslut kom vi fram till Dredsnerhütte vid mellanstationen och där satte vi oss och åt dagens lunch i solskenet. Nån timme senare tog vi bergbanan ner till dalstationen och tog bilen hem till Neder. På kvällen gick vi till pizzerian i Neder för att äta middag.

Marie vid glaciärisen
Jag på vandring i vildmarken
Onsdag 10/9 – dag 11: Neder (Stubaital)

När vi vaknade regnade det men enligt prognosen skulle regnet lätta under dagen för att sedan tillta igen mot kvällen. Vi hade bestämt oss att gå från Café Marlo upp till Elfers bergstation, vilket enligt våra hotellvärdar skulle vara en riktigt fin vandring. Vi började vandra och det var ständig uppförsbacke på en ganska bred grusväg samtidigt som det regnade. Vi kom efter drygt en och en halv timmes vandring fram till en restaurang, Issenangeralm, där vi stannade kalla och frusna för att äta lunch. Efter att ha blivit varma igen fortsatte vi vår vandring upp för berget, nu på en lite smalare snirklande grusväg (som vi senare fick reda på användes som rodelbana på vintern). Regnet hade nu avtagit och efter ungefär 2 timmars vandring – ständigt brant uppför – nådde vi med våra sista krafter bergstationen på Elfer, där vi gick in i restaurangen för att förfriska oss lite. När vi sedan tog bergbanan ner till dalen hade nederbörden tilltagit igen och vi fick gå de sista kilometrarna inifrån Neustift till hotellet i Neder i regnet. På kvällen åkte vi till Milders för att äta gott på Steinadler igen.

Marie på toppen av en av backarna
Jag vid Issenangeralm
Torsdag 11/9 – dag 12: Neder (Stubaital)

Idag skulle vi ha en vilodag från vandringarna, så vi tog bilen till Fulpmes station och därifrån spårvagnen in till Innsbruck. Där blev det shopping och lunch i köpcentrat Sillpark bredvid järnvägsstationen. Sedan gick vi in till Gamla Stan där jag köpte mig en tyrolerhatt 🙂 Vi åkte sedan tillbaka till hotellet och på kvällen provade vi en ganska nyöppnad restaurang inne i Neustift med riktigt god mat.

Spårvagn i Fulpmes
Fredag 12/9 – dag 13: Neder (Stubaital)

Inte heller idag blev det någon vandring på grund av vädret och det var ganska skönt med ännu en återhämtningsdag. Vi tog bilen till de två stora köpcentrumen, Völs vid flygplatsen och DEZ lite närmare in mot Innsbruck. Där var det lätt att spendera dagen och vi var trötta i benen när vi satte oss i bilen för att åka tillbaka till hotellet. På kvällen åt vi gott på Grillstube längst upp på centralgatan i Neustift.

Marie vid Grillstube
Jag i Neustift
Lördag 13/9 – dag 14: Neder (Stubaital)

Sista dagen för den här gången i Stubaital var det åter dags för vandring. Vi åkte upp till Schlick2000 igen eftersom vi tycker att det är så fint där och verkligen gillar det stället. Det blåste kalla vindar när vi kom upp, men vindarna avtog snart och vi gick bort till utsiktsplattformen StubaiBlick för att beundra den vackra utsikten. Vi bestämde oss sedan för att åter gå till Sennjochhütte för att äta lunch och gick sedan tillbaka till bergstationen. Medan Marie satt sig med en öl och tog det lugnt gick jag upp på Kreuzjoch (2170 m) och skrev en hälsning i boken som finns där. Sedan åkte vi hem till hotellet för att börja packa så att vi skulle få plats med allt i bilen och dessutom inte behöva dra ut allt bagage resten av dagarna på semestern. På kvällen åkte vi till det fina hotellet Medrazerhof i byn Medraz för att äta middag.

Jag på utsiktsplattformen
Utsikt
Marie vilar med en öl i soldiset
Söndag 14/9 – dag 15: Neder (Stubaital) – Lindau (Bodensee)

Efter en riktigt skön och avkopplande vecka sa vi adjö till vårt hotellvärdspar och tog motorvägen västerut. Vi åkte över Arlbergpasset och kom vid 13-tiden till ett soligt och varmt Lindau längst ner i södra Tyskland vid Bodensjön. Receptionen på hotellet öppnade först klockan 15 så vi fick försöka att hitta en parkering för bilen så länge. Det tog sin lilla tid eftersom alla parkeringar var mer än smockfulla eftersom det var söndagseftermiddag och dessutom fint väder och det verkade som att alla skulle på söndagsutflykt till just Lindau. När receptionen öppnat checkade vi in och gick sedan och hämtade bilen och parkerade den på hotellets bakgård. Sedan tog vi en promenad i det fina sensommarvädret och orienterade oss i staden. Vi åt middag på en restaurang nere i hamnen.

Marie vid Bodensjön
Hamnen i Lindau
Måndag 15/9 – dag 16: Lindau (Bodensee)

På förmiddagen gick vi till hamnen för att boka biljetter till en båtutflykt på Bodensjön. Vi bokade en 1½ timmes panoramafärd i tre länder som skulle gå klockan 14, så vi fick gå runt i affärer ett tag och sedan äta lunch innan det var dags. Det var ett strålande fint väder men det blåste lite kalla vindar ute på sjön. Turen gick först på tyska sidan och sedan rakt över sjön till schweiziska sidan och slutligen passerade vi den österrikiska delen innan vi åter lade till i hamnen i Lindau. På kvällen åt vi middag på en annan restaurang nere vid hamnen. När vi kom tillbaka till hotellet vid halv åttatiden fick vi vara med om något ovanligt. Vi hörde ett larm från ett sjuk- eller ålderdomshem på andra sidan gatan och rätt som det var kom det en massa brandbilar och ambulanser, dock utan sirener och blåljus. Det visade sig efter ett tag vara en stor övning där flera brandkårer deltog till och med från Österrike. De körde fram stegbilar och evakuerade folk från översta våningarna. Vi stod över en timme och tittade på första parkett. Riktigt intressant!

Vy från fyren
Jag kollar på brandövning
Tisdag 16/9 – dag 17: Lindau (Bodensee)

Idag vid 10-tiden tog vi tåget till den österrikiska staden Bregenz, som är närmaste granne med Lindau. Resan tog 10 minuter och sen gick vi till bergbanan som skulle ta oss upp på berget Pfänder (1064 m). Väl däruppe gick vi direkt till örnparken, där vi fick se en 40 minuters förevisning av olika rovfåglar som man har tagit hand om och sköter där. Sen gick vi en rundvandring där man fick se olika djur, t ex vildsvin, mufflonfår och hjortar. Därefter var det dags för lunch som vi intog på bergsresturangen däruppe. När vi sedan kommit ner med bergbanan igen promenerade vi in till Bregenz centrum och där i en affär sprang jag på en jackväst som jag köpte. Efter att ha suttit på en uteservering i solen och tagit varsin öl gick vi till järnvägsstationen och tog tåget tillbaka till Lindau. På kvällen åt vi middag på en restaurang i närheten av hamnen.

En av fåglarna med sin husse
En annan fågel på väg att landa hos sin matte
Onsdag 17/9 – dag 18: Lindau (Bodensee) – Reinfeld

Nu börjar semestern lida mot sitt slut och vi satte kurs norrut för att komma hemåt och vi skulle tillbringa hela dagen i bilen. Det var mycket trafik på Autobahn men inga direkta köer. Vi hörde på trafikrapporten att vår Autobahn var avstängd på grund av en olycka strax norr om Hannover och att det var över 7 km kö på platsen, så vi tog en omväg via staden Celle för att undvika de värsta köerna. Vi kom fram till Hotel Freyer vid 18.30-tiden och åkte sedan till en jugoslavisk restaurang för att äta middag.

Jag på jugoslavisk restaurang i Reinfeld
Jag på balkongen hos Freyer i Reinfeld
Torsdag 18/9 – dag 19: Reinfeld – Västerås

Som brukligt är stannade vi vid CITTI-Markt i Lübeck för att handla lite. I år hade vi dock skrivit upp vad vi skulle köpa och även skrivit upp priserna på Calle’s i Burg för att kunna jämföra. Vi hittade en del varor som var billigare på CITTI-Markt eller som inte finns på Calle’s. När vi var klara åkte vi vidare norrut mot Burg. Vid Heiligenhafen är det en kort 80-sträcka på Autobahn och där var jag lite dålig på att sänka farten tyvärr och det skulle straffa sig. Efter några kilometer blinkade det blått bakom mig och jag fick sen följa efter polisbilen och stanna på nästa parkeringsplats. Där fick jag reda på att jag kört för fort (94 km/h) och var tvungen att böta €20. Eftersom jag var utlänning fick jag betala böterna direkt och sedan kunde vi åka vidare. Min första fortkörningsböter efter 30 år med körkort. När Vi handlat klart på Calle’s och till slut packat om hela bilen för att få plats med allt kunde vi åka till Puttgarden för att ta färjan över till Rødby och sen fortsätta via Öresundbron till Malmö. Jag fick byta ut min BroBizz på betalstationen eftersom den slutat att fungera. Sedan var det transportsträckan genom Sverige kvar. Vi stannade för middag på Rasta i Klevshult och klockan 23.25 stannade vi till slut utanför vår egen dörr och kunde börja packa ur allt ur bilen.